https://www.facebook.com/barak.ron.3/
top of page
  • עו"ד ברק רון

בתי הדין הרבניים

בתי הדין הרבניים הינם בעלי הסמכות הייחודית לדון בענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל. פסקי הדין הניתנים בבתי הדין הרבניים מבוססים על דין תורה אך גם על חוקי מדינת ישראל, בעניינים שבהם יש להם סמכות מקבילה לסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה.


לבתי הדין הרבניים יש סמכות בלעדית בהסדרת גט לבני זוג יהודים המעוניינים להתגרש וסמכות מקבילה לבתי המשפט לענייני משפחה בנושאי מזונות אישה וילדים, משמורת ילדים, חלוקת הרכוש במקרה גירושין ובענייני אפוטרופסות הילדים במקרים בהם נכרכו עניינים אלה כדין במסגרת תביעת הגירושין. כמו כן, בתי הדין הרבניים עוסקים בענייני צוואות וירושות ככל ויש לכך הסכמה מטעם בעלי הדין ובעניינים דתיים כגון הקדשות, גיור ובירור יהדות.


במידה והוגשה תביעה בבית הדין הרבני, שהינה בנושא שלבתי המשפט לענייני משפחה יש סמכות מקבילה לדון בה, לא ניתן להגיש תביעה זהה בבית המשפט לענייני משפחה – ולהפך – ככל והתביעה הוגשה בבית המשפט לענייני משפחה, לא ניתן להגיש תביעה זהה בבית הדין הרבני. לפיכך, תובע המעוניין לנהל את ההליך בבית הדין הרבני, או כזה המעוניין לנהלו בבית המשפט לענייני משפחה, צריך להזדרז ולהגישה לערכאה המתאימה עבורו, בטרם הצד השני יגיש את התביעה בערכאה השנייה. תופעה זו מכונה גם בשם "מרוץ הסמכויות".


בתי הדין יושבים לרוב בהרכב של שלושה דיינים למעט תיקים מסוימים המאפשרים נוכחות של דיין אחד בלבד.


בתי הדין הרבניים פרוסים ב12- מוקדים ברחבי הארץ:

באזור הצפון: צפת, חיפה, טבריה.

באזור המרכז: תל אביב, נתניה, אריאל, פתח תקווה, רחובות, ירושלים.

באזור הדרום: אשדוד, אשקלון, באר שבע.

בית הדין הרבני הגדול – ערכאת ערעור על פסקי הדין הניתנים בבתי הדין הרבניים האזוריים. נשיא בית הדין הרבני הגדול, מכהן גם כרב הראשי לישראל, הינו בעל הסמכות לאשר להטלת סנקציות על סרבנית גט, מתן היתר נישואין לבעל וכן להעברת תיקים בין בתי הדין האזוריים.


הנהלת בתי הדין הרבניים:

יחידה זו, פועלת תחת משרד המשפטים ומהווה את הגוף האחראי על בתי הדין הרבניים. היחידה אחראית על הסדר המנהלי והלוגיסטי – כח אדם, מבנים, תקצוב, ציוד ועוד.


טפסים רלוונטיים:


לרשימת הסניפים וטלפונים:

4 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page